“Od ideje do STEM vještina u školama”

by | svi 7, 2024

Naša škola je sudjelovala u europskom projektu “Od ideje do STEM vještina u školama” čiji je cilj omogućiti školama s područja županjske Posavine sredstva i opremu za opremanje STEM učionica, unaprjeđivanje i razvoj vještina učitelja, provođenje STEM aktivnosti za učenike, potencijalno darovitu djecu i učenike s teškoćama.
Partneri u projektu su osnovne škole Vrbanja, Drenovci, Račinovci, dvije osnovne škole iz Županje, Lokalna agencija Žura iz Županje, te partner iz Norveške FIRST Scandinavia. Vrijednost projekta je 931. 957, 36 EURA, a vrijeme trajanja projekta je od rujna 2022. do ožujka 2024.
Nositelji aktivnosti u našoj školi su učiteljica informatike Marina Blaževac, pedagoginja Ružica Sorčik Nestić, učiteljice likovne kulture, učitelj fizike Tomislav Pavlović te učiteljice razredna nastave Nataša Kovanović i Gracijela Stiba. 

Naše aktivnosti su: izvannastavne aktivnosti Robotika i Internet of things, Domaćinstvo i Zeleni palac; Modul 1 “Robots and circumference”, Modul 2 “We explore energy!”; edukacija primjene 3D printera; usavršavanje iz područja IKT-a, poduzetništva i aktivnog građanstva za razvoj autonomnog stila kod darovitih učenika.
Provoditi ćemo i zajedničke aktivnosti s drugim školama partnerima na projektu: posjet Interliberu Zagreb, posjet inkubatoru PISMO 2 (Centar za razvoj videoigara) Novska; studijsko putovanje Smiljan-Karlobag-NP Plitvička jezera; studijski posjet Zagreb – Tehnički muzej i Botanički vrt.
Očekivani rezultati ovoga projekta su:

1. Poboljšanje STEM vještina kod učitelja i drugih odgojno obrazovnih radnika.

2.Poboljšanje STEM vještina kod učenika OŠ.                                                                 
​3. nadograđena infrastruktura i oprema u svrhu razvoja funkcionalnih STEM učionica.
Svi smo zaista ponosni što smo nositelji ovakvog jednog velikog projekta koji će, vjerujemo, biti od koristi za cijelu našu zajednicu. 

Posjet gameing inkubatoru Pismo, Lukina staza, posjet knjižnici

U sklopu projekta “Od ideje do STEM vještina u školama” učenici predmetne nastave su 22.5.2023. posjetili Inkubator PISMO 2 -centar za razvoj video igara u Novskoj.

Tom prilikom ostvarili su sljedeći program:

1. Video studio / Glazbeni studio3D / Laserski 3D printer / Gaming računala – prezentiranje i upoznavanje sa aktivnostima

2. Simulatori virtualne / proširene stvarnosti -simulator vožnje, simulator pokreta, simulator žiroskop, simulator letenja, simulator 360 stupnjeva, simulator pucanja

3. Radionica „Nauči proces izrade videoigre“

4. Fotogrametrijski studio sa 170 kamera – proces fotoskeniranja, pretvaranje fotografija u 3D model, završna obrada 3D modela

5. DIGITALIZIRANA LUKINA ZAGONETNA STAZA – turistička ruta Novskom, kojom su učenike provele djelatnice TZ Novska

6. Posjet knjižnici u Novskoj

Ishodi:

– opisati djelatnost, prostor i način rada poduzetničkog inkubatora “Pismo”

– prepoznati važnost rada na projektima te pomoći u razvijanju vještina i dodatno motivirati interes prema budućem zanimanju

– analizirati način organiziranja rada neke tvrtke

– usporediti učenje otkrivanjem u neposrednoj životnoj stvarnosti (Lukina staza) s učenjem u učionici

– povezivanje i primjena usvojenih teorijskih sadržaja u samostalnim projektima i nastavi u učionici

– prepoznavanje i proučavanje interdisciplinarne primjene računalnoga razmišljanja analiziranjem i rješavanjem odabranih problema iz različitih područja učenja

– prepoznavanje i proučavanje poslova koji razvijaju korisničke programe za zabavu, grafička sučelja igara, virtualnu stvarnost i simulacije

– usporediti rad školske knjižnice i gradske knjižnice

U inkubatoru je za učenike bila organizirana prezentacija aktivnosti Inkubatora u pružanju podrške sturtupovima i developerima video igara: coworking prostor, konferencijska dvorana, video i glazbeni studio, virtual reality (VR) oprema, motion capture studio, studio za fotometriju, 3d pisači, računalna oprema i edukacija za rad sa programskim alatima Blender, Unity i Unreal engine.

Nakon prezentacije učenici su mogli isprobati gaming simulatore, simulatore virtualne stvarnosti, stolni nogomet i biljarski stol.

Posjet Tehničkom muzeju i Botaničkom vrtu – Zagreb

Dana 10. 10. 2023. učenici 6. i 8. razreda posjetili su Zagreb. Uz stručno vodstvo posjetili su glavne zanimljivosti Zagreba: Trg bana J. Jelačića, vožnja uspinjačom, Gornji grad , Kaptol, katedrala, Trg svetog Marka s Banskim dvorima, Kamenita vrata. Upoznali su se s bogatom zagrebačkom povijesti i geografskim položajem. Posjetili su Tehnički muzej gdje su se upoznali s razvojem tehnologije kroz povijest te radom Nikole Tesle. Ponovili su i obnovili svoja znanja iz fizike i tehničke kulture. U Botaničkom vrtu su ponovili gradivo iz prirode, biologije i kemije.

Plan putovanja:

– Posjet Tehničkom muzeju: obilazak postave muzeja (rudnik, Demonstracijski kabinet Nikola Tesla, prijevozna sredstva, parni strojevi, turbine…)

– Botanički vrt

– Glavne znamenitosti Zagreba

Ishodi:

– objasniti industrijalizaciju i razvoj znanosti u drugoj polovici 19.st.

– procijeniti važnost znanstvenog rada Nikole Tesle

– objasniti posljedice upotrebe novih tehnoloških dostignuća

– vremenski odrediti i opisati posljedice upotrebe fosilnih goriva

– u Demonstracijskom kabinetu Nikola Tesla uz desetak pokusa upoznati i ponoviti (obrazovne ishode fizike) važne činjenice vezane uz život i djelo Nikole Tesle

– ponoviti obrazovne ishode iz geografije, prirode, biologije i povijesti

– objasniti osnovne geografske posebnosti Zagreba

– opisati najvažnije povijesne lokalitete

– uočiti raznolikost biljnog svijeta u botaničkom vrtu

– istaknuti obrazovnu funkciju botaničkog vrta

– uočiti međuovisnost svih vrsta na zemlji i bogatstva koje predstavljaju

– nabrojiti zaštićena prirodna područja Hrvatske i istaknuti njihove specifičnosti

Ishodi studijskih putovanja:

– Primjenjuje dogovorena pravila ponašanja.

– Razvija i održava prijateljske odnose.

– Izbjegava nasilje, rješava sukobe na primjeren način i traži pomoć.

– Prihvaća svoje osobine i osobine drugih.

– Prilagođava se okružju.

– Pokazuje svoje emocije na primjeren način.

– Odupire se rizičnim situacijama.

– Vrednuje kulturne znamenitosti.

– Promiče kvalitetu života u zajednici.

Studijsko putovanje – Rimac Group, Zvjezdarnica Zagreb

Teme: Međuovisnost obrazovanja i gospodarstva, menadžment u obrazovanju

Cilj: Grupa školskih ravnatelja, predstavnika Županjske razvojne agencije i voditelja projektnih aktivnosti želi steći široko i sveobuhvatno razumijevanje međuovisnosti obrazovanja i gospodarstva. Glavni cilj je otvoriti oči za različite perspektive o liderstvu u obrazovnom sustavu te provedbi izvannastavnih i projektnih aktivnosti koristeći neke aspekte rada velikih kompanija.

Primijeniti uspješne metode rada Zvjezdarnice te ostvariti kontakte i mogućnost podrške u realizaciji nastave u školskoj zvjezdarnici (primjeri dobre prakse).

Uvesti promjene u školama u svrhu unapređivanja obrazovanja s ciljem veće konkurentnosti učenika ruralnih sredina na tržištu rada.

Posjetili su:

Rimac Group

Zvjezdarnica Zagreb

Rimac Group

CILJ: S obzirom na specifične osobine i interese svakog djeteta, namjena studijskog posjeta bila je dati nastavnicima uvid u mogućnosti koje se pružaju djeci tijekom i nakon završetka obrazovanja te ih potaknuti na iskorištavanje vlastitih potencijala, potaknuti djecu na istraživanje, razvijanje kreativnosti i inovativnosti te uočavanje elemenata poduzetničkog procesa, počevši od ideje do krajnjeg proizvoda.

Cilj je i prepoznavanje i uloga timskog rada i suradnje za postizanje konkretnog cilja/proizvoda te suvremene koncepte rada tvrtke te mogućnost primjene inovativnih

metoda rada na projektima u sklopu učioničke nastave primjenjujući neke aspekte poslovanja tvrtke.

Izuzetno je važno pratiti nove trendove, osluškivati i biti u stalnom kontaktu sa realnim sektorom kako bi učenike pripremili za rad i suradnju na radnom mjestu te ih uveli u poslovni svijet kroz simuliranje rada u nekoj kompaniji kroz izvannastavne aktivnosti.

Ishodi:

– Spoznati primjenu novih tehnologija i inovativnu proizvodnju električnih sportskih automobila

– Poticati dodatno zanimanje za nove tehnologije, elektroniku i informatiku

– Razvijati kreativan način razmišljanja u svrhu pronalaženja inovativnih rješenja

– Družeći se kroz planirane aktivnosti i kvalitetno provedenim vremenom ojačati zajedništvo i stvoriti međusobne prijateljske veze

– Ojačati svijest o vlastitoj ulozi u globalnim tehnološkim procesima, razviti samopouzdanje i vjeru u vlastite mogućnosti, razviti slobodu kreativnog izričaja i komunikacijske kompetencije

Terenska nastava započela je dolaskom u Rimac Group u Zagrebu. Predstavnica odjela Ljudskih resursa, upoznala je nastavnike sa počecima poduzeća do današnjih impresivnih rezultata i spajanja sa Buggati grupom. Nastavnici su čuli detaljnije o automobilima koje poduzeće proizvodi, kako isti odražavaju tradiciju hrvatske od imena, dizajna i komunikacije, te mogućnostima personalizacije istih prema preferencijama klijenata.

Ono što čini specifičnost tvrtke su upravo kadrovi, kod kojih razina obrazovanja i stručna sprema nisu toliko bitni, koliko je bitna kreativna karakterna crta svakog pojedinog radnika te spremnost da velik dio svojeg vremena utroši u tehnički i vizualni razvoj njihovih vozila, koji u svijetu uživaju veliku popularnost.

Poduzeće Rimac najpoželjniji je hrvatski poslodavac u što su se nastavnici i uvjerili obilaskom njihove lokacije u Zagrebu, aktivnostima u domeni ljudskih resursa te predstavljanjima njihovih predstavnica. Posjet je uključivao i obilazak proizvodnog pogona koji je omogućio upoznavanje sa kompletnim procesom izrade impresivne Nevere te organizacijom proizvodnje.

Zvjezdarnica Zagreb

Cilj: Suradnja na obrazovnim ishodima između zvjezdarnice Zagreb i škola u projektu. Dogovaranje predavanja, izleta i edukacije te pomoć u osmišljavanju rada zvjezdarnice u Drenovcima.

Interdisciplinarno učenje gradiva iz fizike, biologije i geografije te primjena matematike unutar tih znanosti.

Popularizacija znanosti i tehnike; kroz atraktivne posjete, predavanja, demonstracije i fizikalne pokuse popularizirati fiziku i srodne prirodne znanosti

Ishodi:

– Argumentira i preispituje različita mišljenja o etičkim pitanjima u astronomskim istraživanjima i primjeni otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka te donosi odluke o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom

– Raspravlja o odgovornosti znanstvenika i cjelokupnoga društva pri korištenju tehnologije i znanstvenih otkrića u svakodnevnome životu

– izrađuje samostalni istraživački projekt koji uključuje savladavanje potrebnih teorijskih osnova; planiranje, organizaciju i provođenje odgovarajućih opažanja i mjerenja, pripremu pisanog rada i javnu prezentaciju istraživačkog projekta.

Zahvaljujući tradicijskim programima i suvremenim pristupima Zvjezdarnica uspješno provodi četiri temeljne djelatnosti:

Popularizacijskim programima otvorena su vrata Zvjezdarnice mnogobrojnim građanima i školskim grupama. Omogućeno je opažanje neba novim teleskopom, a brojna aktualna i zanimljiva predavanja afirmirali su Zvjezdarnicu kao stjecište društvenog života osoba zainteresiranih za znanost i prirodoslovlje, a također i za kulturne sadržaje.

Obrazovni programi nadopunjuju prazninu u redovitom školskom sustavu i omogućuju mladima koji se zanimaju za astronomiju da stječu odgovarajuća znanja. Tijekom školske godine redoviti su tečajevi, radionice i drugi projekti primjereni uzrastu polaznika. Jedan od

najvažnijih projekata kojemu je izvršitelj Zvjezdarnica jest međunarodna astronomska olimpijada.

Izdavaštvo obuhvaća redovito publiciranje periodičnih izdanja i povremeno objavljivanje neperiodičnih izdanja, poput knjiga, astronomskih postera i karata.

Znanstveni rad obuhvaća istraživanja na području fizike Sunca i utjecaja Sunca na heliosferu i Zemlju i kozmičko zračenje. Stručni rad obuhvaća redovito praćenje astronomskih pojava i stručne savjete.

Obrazovni programi obuhvaćaju tečajeve (početnički, opći i napredni), radionice, ljetnu školu, međunarodnu olimpijadu i dodatne projekte prilagođene pojedinim uzrastima.

Zvjezdarnica Zagreb nudi profesionalnu podršku u realizaciji EU projekata kao partner i realizator različitih programa, te davanju stručne podrške. Ukratko, Zvjezdarnica može ponuditi sljedeće aktivnosti:

Interdisciplinarna znanstvena i obrazovna podrška sa suvremenim metodama rada i edukacije s dugogodišnjim iskustvom.

Prijem učenika, nastavnika i sudionika projekta kao školske grupe uz održavanje prigodnog predavanja, promatranje neba teleskopom i razgledavanja astronomskih instrumenata i opreme Zvjezdarnice.

Obrazovne radionice sa znanstvenim STEM sadržajima iz područja astronomije za nastavnike, učitelje razredne nastave i odgajatelje.

Zvjezdarnica posjeduje i prijenosne teleskope s profesionalnom opremom za dnevno i noćno promatranje.

Dolazak stručnih suradnika u školu/ustanovu radi organiziranja opažanja astronomskih tijela za sudionike.

Pripreme i provedba edukacije nastavnika i učenika, kao i savjeta u odabiru opreme i stručne pomoći u načinima njene upotrebe.

U sklopu projekta „Od ideje do STEM vještina u školama“ tijekom šk./god. 2022./2023., učenici OŠ Josip Kozarac Soljani uz mentorstvo učiteljice Marine Blaževac sudjelovali su u izvanškolskim aktivnostima IoT i Robotika. Ove aktivnosti se u školi provode već 5 godina, ali ih je projekt podigao na višu razinu što pokazuje i uspješnost učenika na natjecanjima. U sklopu projekta škola je za ove aktivnosti dobila opremu vrijednu skoro 15 000 €.

3D ispis i IoT

U sklopu aktivnosti učenici 8. razreda su koristili senzore za praćenje rasta biljke te izradili program u programskom jeziku Python koji korisniku prikazuje očitane vrijednosti i sukladno tome ispisuje poruke o daljnjem djelovanju. Učenici su upoznati s osnovama obrade i prikazom podataka (Dana Science). Znanje su pokazali sudjelovanjem u natjecanju „Škola budućnosti“ u organizaciji STEMI – ja i Infobipa gdje su osvojili 1. mjesto u kategoriji IoT za osnovne škole. Koristili su i 3D pisač kojim su ispisivali držače za senzore, pločicu i displej. Učenici su rukovali pisačem, pravilno nivelirali „bed“, umetali filamente te „sliceali“ 3D modele i ispisivali na pisaču. Aktivnost je imala višestruke koristi za učenike. Upoznati su s automatiziranom poljoprivredom. Otvorila im je mogućnosti u modernizaciji poljoprivrede uvođenjem tehnologije.

Robotika

Robotika podučava učenike rješavanju problema, sastavljanju i izrađivanju programa za upravljanje robota i vođenju robotskih modela pomoću računala. Cilj je također potaknuti sudjelovanje u timskom radu te učenice na odabir tehničkih zanimanja. Učenici su robote programirali u programskim (blokovskim) jezicima: mBlock, Mind+. Znanja su pokazali na regionalnom natjecanju u organizaciji Croatian Makers – a gdje je starija dobna skupina osvojila 3. mjesto.

/*** Collapse the mobile menu - WPress Doctor ****/ Skip to content